Sidor

onsdag 2 december 2009

Fuska inte! Eller?

Nu klurar jag på det här med fusk. Det har nämligen varit på tapeten på jobbet. Både i vardagliga diskussioner och under beslutsfattande möten. Intressant och något man kan vrida och vända på en hel del. Vad är fusk egentligen?

Om man plitar ner saker man ska komma ihåg för att man är rädd att missa - är det fusk då? Är inte själva plitandet i sig ytterligare ett sätt att faktiskt komma ihåg? Om man använder mobilen för att leta reda på svaren under proven - är det fusk då? Eller ett kreativt sätt att ta reda på något man glömt eller inte vet? Vilken fakta är egentligen viktig att minnas utantill? I dag, när man så lätt hittar svaren om man glömt. Vad är viktigast? Att kunna utantill eller att veta var man hittar svaren? Både och? Hm...

För dryga året sedan var jag på en intressant föreläsningsdag. "Transito - en dag om framtiden" hette den och jag var där som medsponsor/representant för företaget jag jobbade på då. Vi lyssnade bl.a. på Bo Dahlbom och Nicklas Lundblad och det var verkligen en dag jag minns. Av många anledningar. Jag minns bl.a. berättelsen om den nyanställde mannen som fick i uppdrag av sin chef att sätta ihop en presentation om Madagaskar (eller vilket land det nu var) för att få kunderna de hade på besök att känna sig välkomna. Uppdraget fick han kvällen före framförandet. Lagom stressat. Vad gjorde han? Klippte och klistrade information från Wikipedia och dagen efter gjorde han en strålande presentation. Kunderna var nöjda, chefen var nöjd. Några år tidigare hade han fått liknande uppgift av sin lärare och han löste den på samma sätt. Vad hände? Fusk! Plagiering! Gör om!

Det finns företag som jobbar med verktyg för plagieringskontroll för att lärarna smidigt och enkelt ska kunna kontrollera sina elevers arbete, om de klippt och klistrat från nätet, om de tagit upphovsskyddat material o.s.v. Ett ganska vettigt verktyg, som bl.a. underlättar lärarens arbete som då slipper googla runt efter meningar som verkar vara kopierade. Idag finns ju fakta och information på miljoner fler ställen än i några läroböcker, så hur ska läraren kunna hålla koll på om eleven bara skriver av (om det nu gör något)? Men verktyget blir bara riktigt vettigt om man använder det som diskussionsunderlag med eleven och inte enbart som "fuskkontroll". Är det något som ska diskuteras så är det ju upphovsrätt, kopieringsskydd, den moraliska aspekten...förutom elevens sätt att lära och varför såklart.

Ja, använd dessa tidsbesparande verktyg som underlättar, men använd dem rätt. För fusk idag är inte vad fusk var igår. Och fusk är kanske inte alltid helt fel. Eller? Fusk finns. Det kan vi i alla fall vara överens om.

Inga kommentarer: